Socjoterapia

Socjoterapia to forma pomocy psychologiczno–pedagogicznej. Terapia adresowana jest przede wszystkim do dzieci i młodzieży nie radzącej sobie z własnymi emocjami, mającej problemy z kontrolą zachowania, przyjmującej postawę opozycyjno-buntowniczą, zamkniętej w sobie lub przejawiającej inne kłopotliwe zachowania. Ujawniają się one jako zaburzenia w relacjach dziecko – dorośli; dziecko – rówieśnicy; dziecko – sytuacje zadaniowe; dziecko do samego siebie.

Zazwyczaj w takich sytuacjach trzeba zbadać, z jakiego powodu dziecko się tak zachowuje.
Aby właściwie dobrać terapię, ważne jest dobre zdiagnozowanie problemu. Wtedy będzie można skutecznie pomóc dziecku. Jeśli problem tkwi np. w rodzinie, trzeba go wyeliminować, dopiero po przejściu tego kroku dalsza praca z dzieckiem, terapia będzie skuteczna. Podczas Socjoterapii realizowany jest cel terapeutyczny, edukacyjny i rozwojowy. Dzięki systematycznym spotkaniom dzieci i młodzież nabywają umiejętności, które pozwalają im sprawniej funkcjonować społecznie i rodzić sobie z rożnymi problemami. Sprzyjają również odreagowaniu napięć emocjonalnych i są fundamentem w uczeniu się nowych umiejętności konstruktywnych doświadczeń społecznych.

Podstawowe 4 zasady:

Zasada afirmacji

  • odpowiednia atmosfera podczas prowadzenia zajęć, pozwalająca na dostrzeżenie i podkreślenie pozytywnych cech dziecka
  •  unikanie, odrzucanie krytyki
  •  przestrzeganie tej zasady powoduje przewartościowanie u dziecka sądów poznawczych o sobie
  • modelujący wpływ terapeuty na zachowanie dziecka

Zasada bliskości

  • służy pozyskaniu bliskości
  •  zmniejszenie dystansu do terapeuty
  • niwelacja negatywnych sądów poznawczych i dystansu w relacji dziecko-dorosły

Zasada otwartości

  •  stworzenie dziecku warunków do przyjmowania i wyrażana informacji o sobie
  • ujawnianie ważnych i intymnych spraw

Zasada istnienia norm

  • normy powinny być zrozumiane i akceptowane przez dziecko
  •  dziecko powinno samo wprowadzać normy i rozumieć ich celowość